Voor een van de mbo-colleges van het ROC van Twente ontwikkelde ik in 2012 een instellingsexamen, waarmee de vaardigheden spreken, gesprekken voeren en schrijven (niveau 3F) getoetst kunnen worden. Het examen vindt plaats binnen het tijdsbestek van één lesdag.
Een groep van acht leerlingen bereidt zich thuis voor op het examen door zowel voor- als tegenargumenten te verzamelen ter ondersteuning van of aanval op een door school bepaalde stelling. De stelling wijzigt per examen en past indien mogelijk bij de beroepsopleiding. Leerlingen presenteren vervolgens hun argumenten, voeren een gesprek en een discussie/debat en schrijven drie verschillende teksten.
Mijn persoonlijke ervaring met dit examen is dat leerlingen zich goed voorbereiden, de hele dag hard aan het werk zijn en daarbij hun beste beentje voorzetten, waarschijnlijk mede doordat het examen gericht is op hun beroepsopleiding. Leerlingen zijn aan het begin van de dag gespannen, vanwege de presentaties en de examendruk, maar doordat het examen de hele dag duurt, verdwijnt de spanning en kunnen leerlingen steeds meer van zichzelf laten zien.
Omstreeks 2015 controleerde de Inspectie van het Onderwijs het betreffende mbo-college. Tijdens die controle heeft de inspectie haar goedkeuring over dit instellingsexamen uitgesproken.
Neem contact met me op.