portfolio

een overzicht van wat ik doe/maak/ontwikkel

2012-heden

Voor het vak Nederlands ontwikkel ik lessen en lessenseries, of examens. Hieronder vind je een overzicht van door mij ontwikkelde producten die ik wil delen. Het staat je vrij mijn ideeën te gebruiken, en natuurlijk hoor ik graag wat je ervan vindt. Bij gebruik waardeer ik bronvermelding. Wat anderen van mijn werk vinden? Ook dat tref je hier aan.

lesplan 'vrij schrijven'

Onlangs probeerde ik een lesidee uit in mijn havo-klas. Het was zo'n geslaagde les dat ik het lesplan heb uitgewerkt en online heb gezet, zodat iedereen het kan gebruiken. >>

literaire ontwikkeling

In 2018 schreef ik een masterscriptie over de examinering van het literatuuronderwijs in het havo. De scriptie toont aan dat het mogelijk is om op grote schaal een toetsing uit te voeren, die gericht is op het delen én vergroten van kennis en vaardigheden over literatuur. >>

gekleurde taal

"LitLab is een digitaal laboratorium voor literatuuronderzoek op de middelbare school", aldus LitLab zelf op de bijbehorende website. Voor dit digitaal laboratorium ontwikkelde ik in 2018 - samen met medestudenten van de UU - de proef Gekleurde taal. Stap 1 van die proef is van mijn hand. >>

verdwalen in een naam

Ter afronding van de premaster schreef ik in 2016 een bachelorscriptie over de roman La Superba van mijn favoriete schrijver Ilja Leonard Pfeijffer. Ik deed onderzoek naar de intra- en extratekstuele zelfrepresentatie van Ilja Leonard Pfeijffer en zijn alter ego Leonardo in de roman. >>

opdracht bij Bonita Avenue

Tijdens mijn studie maakte ik een verwerkingsopdracht bij de roman Bonita Avenue van Peter Buwalda. >>

instellingsexamen Nederlands

In 2012 ontwikkelde ik een instellingsexamen Nederlands voor het mbo. Het werd een werkbare én zinvolle manier om taal in het mbo te toetsen. Het examen is gericht op het referentiekader Meijerink. Bij een controle van de opleiding heeft de inspectie het instellingsexamen Nederlands goedgekeurd. >>

Wie ben ik?

Ieder jaar laat ik leerlingen zeggen wat ze van mij als docent vinden. Leerlingen geven mij hartverwarmende reacties. >>

Beoordelingen zijn een mooi instrument om iemands vaardigheden te benoemen. Mijn docenten van de Universiteit Utrecht verwoordden die tijdens mijn studie heel mooi. >>