Samen standpunt en argumenten formuleren
Onlangs beoordeelde ik een flinke stapel betogen van mijn havisten, waarbij me een lesidee te binnen schoot, waarmee leerlingen het opzetten van een degelijk argumentatieschema kunnen oefenen. Niets nieuws of wereldschokkends, maar wel praktisch en werkbaar.
Opdracht
Stap 1
Leerlingen krijgen een stelling, waarop ze moeten reageren door hun eigen standpunt te formuleren. Ze gaan daar individueel mee aan de slag.
Stap 2
Leerlingen gaan verder in groepjes van maximaal 4 leerlingen die een min of meer gelijke mening hebben. Ze formuleren nu samen het definitieve standpunt en bedenken een manier om dat standpunt in een inleiding te verwerken (anekdote, actualiteit, voorbeeld o.i.d.). Ze schrijven samen een inleiding.
Stap 3
Leerlingen bedenken vervolgens argumenten bij hun standpunt. Ze kiezen het beste argument en onderbouwen dat. Ze schrijven vervolgens het argument uit in een alinea, die logisch aansluit op de inleiding.
Stap 4
De teksten gaan nu rouleren: leerlingen bespreken de hun onbekende tekst, en noteren in schema het standpunt en het argument dat zij in de tekst denken te zien.
Stap 5
De teksten gaan terug naar hun schrijvers. Zij controleren of het standpunt en argument inderdaad goed herkend zijn. Als dat niet overeenkomt, bediscussiƫren ze hoe het komt dat de lezers het fout hadden. Herhaal stap 4 en 5 als de concentratie van de leerlingen dat toelaat.
Stap 6
Bespreek klassikaal wat leerlingen geleerd hebben. Doe dit gestructureerd, maak een schema op het bord o.i.d.
Vervolg
- Een vervolgles bevat eerst een verkiezing van de beste tekst, waardoor leerlingen leren wat een tekst goed/slecht maakt. Geef daartoe een kopie van alle teksten aan de groepen en laat leerlingen zelf beschrijven wat goed is. Zorg ervoor dat je zelf de teksten ook hebt beoordeeld, zodat je het resultaat van de bespreking kunt aanvullen.
- Daarna volgt de verbeterstap. Leerlingen krijgen de opmerkingen van de docent en verbeteren hun eigen tekst, eventueel individueel en indien mogelijk voor een cijfer.
Zodra ik een uitgewerkt (en eventueel beproefd) lesplan heb, plaats ik dat in mijn portfolio.
Op de hoogte blijven?
Neem contact met me op.