Onlangs kreeg ik de nieuwe bundel columns (stukken) van Paulien Cornelisse cadeau: Taal voor de leuk (2018). Paulien Cornelisse geeft zelf haar boeken uit, en de eerdere uitgaven Taal is zeg maar echt mijn ding (2009) en En dan nog iets (2012) waren net zo zeer ‘voor de leuk’. Ik ben nog maar net begonnen in de bundel en meteen krijg ik inspiratie voor een nieuwe lessenserie: taalonderzoek doen voor de leuk. Voordat ik het idee schets, eerst de tip: schaf het boek (én de eerdere uitgaven) vandaag nog aan, als je dat niet al gedaan hebt!
Lesidee (havo/vwo)
Bespreek in drie (of meer, of minder) lessen enkele stukken naar keuze uit de bundel van Paulien Cornelisse. Geef je leerlingen vervolgens de opdracht taalonderzoek te doen naar een van de besproken verschijnselen (fanatieke leerlingen mogen een ander stuk kiezen).
Opdrachten
Niveauverschil kan aangebracht worden in de opdrachten.
- Onderbouw havo/vwo
Leerlingen onderzoeken in de eigen of een andere klas op school of en hoe vaak een taalverschijnsel voorkomt. - Bovenbouw havo
Leerlingen bedenken een variant van het taalverschijnsel, om daar vervolgens onderzoek naar te doen in een andere klas op de eigen of een andere school, of in de omgeving van de school. - Bovenbouw vwo
Leerlingen bestuderen een taalverschijnsel a.d.h.v. een (relatief eenvoudig) wetenschappelijk artikel en doen daar onderzoek naar, op de eigen of een andere school, of in de omgeving van de school.
Zodra ik een uitgewerkt (en eventueel beproefd) lesplan heb, plaats ik dat in mijn portfolio.
Op de hoogte blijven?
Neem contact met me op.